OVER

over zevenmorgens

Toen ik als kind opgroeide in de Zevenmorgenstraat, dacht ik dat onze straatnaam zoiets als een sprookje uit Duizend en één Nacht betekende. Later leerde ik dat een morgen een oude Europese oppervlaktemaat was. Ons huis stond op één van de zeven percelen in buurtschap de Hoeve. De precieze grootte van een morgen is streekgebonden. Een morgen is het stuk land dat een boer in een morgen kan omploegen. Het is dus geen exacte maat, de grootte verschilt per streek en is afhankelijk van de weerbarstigheid van de soort grond.


Leiderschapstrajecten. Kindontwikkeling. Pedagogiek. Met als fundament de grond waar ik heb mogen opgroeien. Een streekgebonden maat, zoals je in verandertrajecten, coaching en training ook niet precies weet hoe weerbarstig of gemakkelijk de grond is, dus hoeveel morgens je nodig zult hebben.

Zeven. Omdat de week zeven dagen telt. Omdat kindontwikkeling in fasen van zeven jaar beschreven wordt. Omdat je iedere dag van de week een nieuw begin kunt maken. En de morgens? Die zijn heerlijk: om te ploegen, het land te bewerken en klaar te maken om te zaaien, te planten, te oogsten.

Over Wilma van Esch

Ik houd van wat ik doe. Al ruim 35 jaar vult mijn rugzak zich met ervaringen en inzichten over onderwijs en opvoeding. In de rol van leerkracht, leidinggevende po en hbo, directeur bestuurder, procesbegeleider, trainer, ontwikkelaar, schrijver, lezer. En moeder ;-).

Inzichten die ik graag met je deel, verdiep of verbreed.


De wereld van onderwijs en opvoeding is complex. Er zijn geen instant oplossingen voorhanden, voor alles wat urgent lijkt. We hebben creativiteit, ademruimte en een breder perspectief nodig om te onderzoeken wat effect kan hebben.


In de processen die ik begeleid wil ik je deskundigheid herontdekken, onze intuïtie serieus nemen en de claim van maakbaarheid achter ons laten. Raakbare, kwetsbare mensen, dat is wat we zijn. 


Gesprekken, relaties, verbinding en onderzoek is wat we nodig hebben. Om de wereld voor onze kinderen een veilige, mooie plek te laten zijn. Een stevig fundament voor hun toekomst. En die van ons.


Recente opdrachten:

- TU/e: Procesbegeleider Teacher Support en Student affairs. SWOT analyse ter voorbereiding van accreditatie master.

- Hogeschool Rotterdam: Ontwikkeling Master Jonge Kind - tevens uitvoering start sept 23. Doorontwikkeling en uitvoering minor Jonge Kind. Onderzoek (interviews) plek van het jonge kind in de opleiding.

- Kinderopvang: Pedagogisch Leiderschap (oa MIKZ) - diverse lezingen/inspiratiesessies - procesbegeleiding verhogen welbevinden en betrokkenheid - communicatie met ouders.

- Basisonderwijs: Diverse trajecten 'Practise what you preach'. Begeleiding MT en studiedagen met teams (met en zonder KO) over implementatie visie.

- 1801: Ontwikkeling en uitvoering onderdelen opleiding Schoolleiders van Betekenis. Module Leidinggeven aan kwaliteit en participatief actieonderzoek

- Individuele coachingsgesprekken: Professionele en persoonlijke ontwikkeling op maat voor leidinggevenden, managers en mensen die nadenken over of ze op de goede plek zitten.

- Spronkelsessies; Workshops en een voorjaarstraject met een gemeleerde gezelschappen. Aanspreken onzekerheidsvaardigheid, creativiteit, out of the box denken. Raken en maken.

- Schrijfopdrachten: Portretten - interviews - rapporten - artikel voor Kleuters & Ik.




Welbevinden en betrokkenheid

Tijdens de inspiratieavond voor alle medewerkers van SKA Kinderopvang is deze video gemaakt. Wellicht geeft het je een beeld...

OVER SPRONKEL

Een spronkel bestaat niet. Of toch wel. Het is een kind wat heel dicht bij zichzelf staat. Het is het speelse kleine zusje van Zevenmorgens.

Spronkelingen zijn verhaaltjes. Verzinsels, mijmeringen. Spronkelsessies zijn ontmoetingen, momenten in fijne omgevingen. Waar je met vakgenoten gaat spelen, sprokkelen, aanklooien en ontdekken.

Spronkelen om dichter bij jouw oorsprong te komen, om je deskundigheid te (her)ontdekken en jezelf en de kinderen waar je mee werkt te laten sprankelen en stralen.

Share by: